tirsdag den 24. januar 2012

Nemt rosa bed til halvskygge-skygge

Her er opskriften på et simpelt rosa bunddække-bed der kræver minimal arbejde og hvor der er blomster fra maj til frost. Bunden er fuldstændig dækket af blade, så ukrudt bliver effektivt holdt nede, hvis det er rigtigt tilplantet. Det egner sig til områder med halvskygge/skygge og almindelig jord, men fungere også på en let sandet jord. Det består kun af 3 plantearter og disse er: Persicaria amplexicaulis 'Betty Brandt' (Kertepileurt), Astrantia major 'Roma' (Stjerneskærm) og Geranium phaeum 'Calligrapher' (Storkenæb). Alle planter blomstrer i nogenlunde sammen højde, ca. 70-80 cm og de er alle gode løvplanter. 


Persicaria 'Betty Brandt', Astrantia 'Roma' og Geranium 'Calligrapher'  som tæt bunddække
I slutningen af maj starter Geranium phaeum 'Calligrapher' med at blomstre og den blomstrer ca 1 måneds tid, hvorefter den danner nyt løv og resten af sæsonen står den med tæt løv der dækker bunden. Mit billede af 'Calligrapher' blomsten er forsvundet i mængden af fotografier, så det må vi tage en anden gang eller tag et kig på Tidens Stauder's katalog.


Geranium phaeum 'Calligrapher' har løv med mørke markeringer
 I juni er det så Astrantia 'Roma' der blomstrer med sine fine skærme og den blomstrer flere gange i løbet af sæsonen, hvis man fjerne visne blomsterstængler. I juli og lige til frost er Persicaria den dominerende i bedet, og de mange slanke aks danner en fin kontrast til stjerneskærmens runde form. Der kan klippes til mange buketter både af stjerneskærmen og pileurten. Du skal plante ca. 4-5 planter pr m2.


Persicaria 'Betty Brandt' og Astrantia 'Roma' i fint sammenspil



13 kommentarer:

  1. Hej Marianne

    Nøøøj, hvor er det bare flot!!!! Jeg blev helt dårlig, næsten lige så meget som da jeg så billederne af din blomstereng. Tænk, at man med tre planter kan få så meget blomst. Jeg har kun en enkelt persicaria i min have og den står inde i et bed hvor jeg slet ikke kan se den. Måske skulle jeg finde den frem og flytte den ud i forgrunden i år. Den er nemlig meget smuk :o) Calligrapher står på min liste over forårets indkøb :o)) Den har jeg været vild med siden jeg så den sidste år.

    Bedste hilsner

    Lene

    SvarSlet
  2. Sikke en skøn blanding af gode dækkende stauder! En sikker vinder, som kan holde ukrudtet nede.. ( Eller i hvertfald ude af syne.. )

    Tak for god inspiration! :)

    SvarSlet
  3. Spændende indlæg om stauder, tak for det.

    SvarSlet
  4. Hvor er det fint. Jeg købte Calligrapher fra Staudefeen i sommers, og er spændt på at se den blomstre.

    SvarSlet
  5. Jeg har alle tre, men ikke sat sammen på denne enkle måde. Smukt :-)

    SvarSlet
  6. Hvor er de smukke i fællesskab, tak for inspirationen:)

    SvarSlet
  7. Vi faldt over dette smukke bed, og kunne godt tænke os at lave noget lignende herhjemme, men har ikke kunnet opdrive de tre plantetyper hos planteskolerne heromkring - har jeg forstået det korrekt at du selv har planteskole? Og kunne man evt. købe dem igennem dig via forsendelse? Vi ville gerne have lavet et bed på 9 x 0,5 m2.
    Håber at høre fra dig,
    mvh Nadja

    jacta.est.alea@hotmail.dk

    SvarSlet
  8. Jeg kunne også tænke mig lave det samme bed. Og de har alle tre planter på den lokale planteskole. Problemet er de siger at stjerneskærm skal have fuld sol. Og jeg vil lave bedet på nordsiden af huset. Har du bedet i fuld skygge?.
    mvh jan

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jan

      Det er noget vrøvl at stjerneskærm skal have fuld sol. Den foretrækker halvskygge hvis den selv kunne bestemme. Mit bed får sol nogle timer om morgen. Hvis det er lys skygge du har på nordsiden, dvs at de ikke også skal stå under træer er det ikke noget problem. Men sæt dem ikke for tæt op at husmuren - de kan bedst lide fugtig skovagtig jord. Mine står på sandjord og de klarer det fordi der er ret meget skygge.
      Håber det besvarede dit spørgsmål.

      mvh Marianne

      Slet
  9. Hej Marianne
    Jeg har allerede været ude købe planterne. Jeg synes det er en fantastisk kombination du har lavet der. Tænk at have dette blomsterflor fra maj til sent efterår. Tak for den geniale idé. De er plantet på nordsiden og der faktisk direkte sollys fra tidlig morgen til ca. 11. Mvh Jan

    SvarSlet
  10. Vil det sige, at ingen af dem kan tåle fuld skygge i den periode, hvor der er blade på træerne.
    Vh
    Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Der er meget forskel på skygge f.eks kaster et stort bøgetræ rigtig meget skygge og næsten intet kan vokse under. Så jeg vil sige det helt kommer an på omstændighederne. Der kan sagtens være lys skygge på en nordside og som regel når solens stråler også stedet meget tidligt eller meget sent om sommeren. Geranium og pileurt vil være dem af de 3 der trives bedst under svage lysforhold. Ellers lav en lille prøve og se hvordan det går.

      Mange hilsner Marianne

      Slet
  11. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet