torsdag den 10. maj 2012

Nemt staudebed til den sandede jord og fuld sol ....tåler også blæst



Du kan godt læse videre selvom du ikke har sandet jord for langt de fleste af disse stauder går også udmærket på en alm. god havejord i fuld sol.


Staudebedet som jeg beskriver i dette indlæg er bla foreviget på billedet jeg bruger som coverfoto på bloggen for tiden. I får lige billedet igen ...i lidt større udsnit...


Denne overdådige blomstring er opnået på en meget sandet mager jord og helt uden nogen form for vanding. Bedet bliver aldrig vandet - heller ikke når det har være tørt i måneder. Den sandede jord gør at der er masser af luft til rødderne og det betyder at planterne kan søge dybt efter vand. Derudover er der selvfølgelig i plantevalget taget højde for at disse planter kan tåle en hel del tørke. Jorden er som sagt mager og det betyder at man bliver nødt til at gøde en enkelt gang i det tidlige forår. 




Bedet er meget stort (over 100 m2) og det er lavet over 2 år. Der går mange planter til og det er lavet af overskudsplanter fra planteskolen - planter som var hensygnende og trængte til at komme i jord efter for lang tid i potte.

Historien bag bedet er følgende: Bedet er anlagt på marken ved parkeringspladsen til planteskolen. Marken bruges til gennemkørsel af tunge landbrugsmaskiner og en gang i mellem sendes fårene ud på marken for at græsse den af og holde ukrudt ned. Bedet er en stor trekant i det en hjørne af denne mark og der er el-hegn omkring bedet for at holde fårene ude. Det er altså ikke noget fint bed - det skulle være nemt og holde sig selv. Det bliver klippet ned om foråret (kan gøres med kratrydder) og luget, men ellers så passer det sig selv når det først er etableret. Man får rigtig meget blomstring allerede første sæson, men endnu mere 2. år. 



Stauderne starter med at blomstre fra slutningen af maj og det fortsætter lige til frost. Farverne i bedet er blå, lilla og vinrød i den ene halvdel, men toner over  i rosa, blå og lilla i den anden halvdel. Det hele er mikset med forskellige græsser. Jeg har ikke lavet nogen planteplan - hvilket jeg ellers absolut foretrækker for at opnå bedste resultat - jeg har tænkt under anlæggelse (farver, højde, blomstringstidspunkt), men også være underlagt hvilke overskudsplanter jeg havde på pågældende tidspunkt. Bedet ville se helt anderledes ud hvis jeg havde tegnet det - der ville være flere gentagelser og det hele ville være mere elegant flettet ind i hinanden.


Der er valgt planter som vokser i klump eller har korte udløbere, så stauderne kan stå urørt i mange år. Desuden var det et krav at planterne dækkede bunden, så lugning blev stærkt begrænset. Planterne skulle også se pæne ud efter blomstring, da de visne blomsterhoveder ikke bliver fjernet. Frøstanden skulle derfor gerne være dekorativ (helst også om vinteren).




Her er en liste med nogle af de planter jeg har benyttet (i tilfældig rækkefølge):


Blomstrende stauder:
Salvia verticillita 'Purple Rain' - Kransalvie
Salvia nemorosa 'Blauhügel' - Staudesalvie
Sanguisorba officinalis 'Red Thunder' - Kvæsurt
Sanguisorba officinalis - Lægekvæsurt
Aster lateriflorus 'Prince' - Asters
Aster lateriflorus 'Lady in Black' - Asters
Echinacea purpurea 'White Swan' - Purpursolhat
Agastache 'Black Adder' - Anisisop - Indianermynte
Eupatorium rugosum 'Chocolate' - Hjortetrøst
Eupatorium maculatum 'Purple Bush' - Hjortetrøst
Sedum 'Jose Aubergine' - Sankthansurt
Sedum 'Gooseberry Fool' - Sankthansurt
Persicaria polymorpha - Pileurt
Perovskia 'Little Spire' - Russisk Salvie
Asclepias incarnata 'Cinderella' - Silkeplante
Nepeta faassenii 'Walkers Low' - Katteurt
Teucrium hyrcanicum 'Paradise Delight'
Echinops bannaticus 'Taplow Blue' - Kugle tidsel
Cirsium rivulare 'Atropurpureum' - Tidsel
Veronicastrum virginicum 'Erika' - Virginsk Ærenpris




Græsser:
Chasmanthium latifolium - Fladaks
Stipa tenuissima - Hejregræs
Stipa capillata - Hårtotgræs
Pennisetum orientale 'Karley Rose' - Lampepudsergræs
Miscanthus sinensis 'Malepartus' - Elefantgæs
Molinia arundinacea 'Transparant' - Stor Pibegræs - Blåtop
Panicum virgatum 'Heavy Metal' - Præriehirse



Det viste bed er stort, men du kan naturligvis benytte nogle af disse planter til et bed i mindre målestok et solrigt sted ....og hvis din jord er sandet og bedet ligger et vindomsust sted, så klare de også det.


God fornøjelse


6 kommentarer:

  1. Det var virkelig et vakkert skue!
    Jeg skulle gjerne lavet et sånt bed om jeg hadde plass:o)

    Helene

    SvarSlet
  2. Det ser rigtig fint ud, og så er det dejligt, at det er nemt at holde.
    Lisbeth

    SvarSlet
  3. Hej Marianne.
    Skøn blog du har, jeg glæder mig til at følge med her.
    Rigtig god weekend.
    Kh Lone

    SvarSlet
  4. Hej Marianne,
    dejligt med noget inspiration - vrider tit min hjerne med hvad jeg skal plante i mit ene forhavebed som netop er sandet, tørt og stormomsust - det ved jeg så nu. Tak skal du have :-)
    Kh Helle

    SvarSlet
  5. Vidunderlig, fantastisk smukt bed! Det er bare sådan et jeg ku drømme om i min have;-) og tak for palntelisterne, det er bare alletiders lige til min huskeblok :-))

    SvarSlet
  6. Hvor er det lækkert - lige til kopiering i min sand-have midt på en mark! Tak for inspiration. Jeg glæder mig til at følge mere med her hos dig.

    SvarSlet