søndag den 20. maj 2012

Sorte skønheder i maj.....

Der er noget magisk, dramatisk og elegant over de mørkløvede planter eller planter med mørke blomster. Hvis man trænger til lidt fornyelse i sit staudebed kan man tilføre staudebedet nogle mørke grupper og bedets fremtoning ændres total. Det giver bedet en forfriskende kontrast. Der er de sidste par årtier udviklet mange nye spændende sorter der byder på den mørke farve.


Jeg tog kameraet en tur i haven her i maj og her er lidt af det jeg stødte på:

Tulipan 'Oueen of Night' og i forgrunden bladene af den mørke sølvlys, Cimicifuga 'Brunette'

Sølvlys, Cimicifuga 'Brunette'

Akelejefrøstjerne, Thalictrum 'Black Stocking'


Selvsåede mørk havemælde, Atriplex hortensis rubra


Stjerneskærm, Astrantia 'Moulin Rouge'


Staudeklematis, Clematis recta 'Purpurea'


Bølgekronet Storkenæb, Geranium phaeum 'Chocolate Chip'


Bølgekronet Storkenæb, en selvsået krydsning


Mørkbladet Kørvel, Anthriscus sylvestris 'Ravenswing'

8 kommentarer:

  1. Hvor er det smukke fotos og dejlige farver. By the way - din lysestage er hel igen ;-) Kh Mucki

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Mucki og stor tak til Jørgen :-) . Kh Marianne

      Slet
  2. Jeg har også mange mørkbladede i mine bede, det ser så godt ud. Black Stocking har jeg ikke, den ser spændende ud. Hvilken farve får blomsterne?

    SvarSlet
    Svar
    1. Den får lilla blomster - lidt mørkere end arten. Mon ikke jeg skulle smide et par billeder på bloggen når den blomstrer :-)

      Slet
  3. Ja, de mørkbladede gør noget helt specielt for bedene.
    Den lækre Thalictrum 'Black Stocking' har jeg ikke set før, hvor er den lækker.
    Jeg købte staudeclematis 'Purpurea' sidste år, men jeg synes ikke at mins blade er så mørke. Den får kun lidt aftensol. Er det for lidt for den?
    Jeg vil lige nævne igen-igen at jeg er så glad for at du har ladet hele din staudedatabase forblive online. Jeg har brugt den rigtigt meget de sidste uger, til at få placeret alle mine overvintrende nye stauder. Så tak igen :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Min staudeklematis står i fuld sol. Den er nu 4-5 år gammel og da den var yngre og mindre havde den ikke så dyb farve, så måske kommer din med den dybe farve når den bliver ældre. Men mange af de mørke planter får den mørkeste farve i fuld sol. Jeg har aldrig haft den i halvskygge så jeg har ikke erfaring med det.

      Godt du kan bruge databasen, selvom jeg synes den trænger til en voldsom overhaling...men det har jeg ikke tid til :-)

      Slet
  4. Hello Marianne! ^^
    Nice to meet you on our blog!
    I adore all your photos and your blog is my bible!
    Love these plants colors and I buyed some of they
    thanks for sharing
    Hugs!
    Titty

    SvarSlet
    Svar
    1. Hello Titty

      Nice to meet you here too. And on Facebook and on Printerest - love your pins :-). Funny how small the world is - a lot of us grow the same plants, although you are lucky to have a nice warm climate. Sorry for not have the time to read a lot of blogs - there are plenty of good stuff to spent a lot of hours.
      Enjoy springtime and your garden. See you :-) Hugs Marianne

      Slet