søndag den 12. januar 2014

Nyserod

Nyserod - Helleborus argutifolius


Nyserod er en stor dejlig staude som trofast kommer igen år efter år. Den har store stedsegrønne blade med tydelige takker og de limegrønne blomster kan blive op til 5 cm store. Planter som trives og som har stået det samme sted i nogle år kan nemt fylde mere end 1 m i diameter.  I milde vintre, som i år, blomster den fra januar, men ellers lige så snart vejret er mildt i perioden januar - april.

Helleborus argutifolius - Nyserod


Nyserod trives i halvskygge eller lys skygge. Den kan godt tåle sol, hvis jorden er tilstrækkelig fugtig. Den er ikke speciel krævende m.h.t. jorden, men foretrækker en muldrig luftig jord med en surhedsgrad omkring neutral (pH 7). Den er ikke så glad for en tung lerjord, så tilførsel af kompost og grus vil hjælpe, hvis du har meget tung jord. 

Helleborus argutifolius - Nyserod


Nyserod har ingen basal blade som dem vi f.eks. kender fra juleroserne. Hos Nyserod skyder stængler op ad jorden og på disse stængler sidder alle bladene. For enden af disse stængler dannes så blomsterne. Det betyder, at lange hårde perioder med barfrost kan ødelægge både blade og blomster, fordi planten, som jo er stedsegrøn, tørre ud.  Det er rigtigt ærgerligt, men der er ikke andet at gøre end at klippe hele planten ned om foråret. Den skyder så masser af nye skud, som forhåbentlig vil blomstrer til næste forår. 

Helleborus argutifolius - Nyserod


Planten skyder nye friske skud hvert forår. De nye skud, som skal sørge for blomstringen til næste forår, kommer frem, mens de gamle skud stadig blomstrer. Hen på sommeren er frøene modne (i juni) og den smider sine sorte frø. Du kan så klippe de gamle stængler af. Frøene spirer villigt året efter.

Nyserod bryder sig ikke om at blive delt. Hvis du kan få fat i en plante, så formerer den sig villigt ved selvsåning. Hvis du kender en der har planten, så høst frøene, så snart de er modne og så dem straks enten på blivestedet eller i en såbakke. Stil såbakken på nordsiden af huset og glem alt om den det næste 3/4 år. Frøene skal opleve fugt, sommer, efterår, vinter og forår før de vil spire. 

Nyserod er helt som naturen har skabt den. Ingen forædling er blevet gjort her og det er heller ikke nødvendigt. I naturen finder man den især på Sardinien og Korsika. Især Korsika er kendt for de store bestande af Nyserod. Her vokser den mange forskellige steder som ved vejsider, i skovstrækninger og ved vandhuller.







8 kommentarer:

  1. Tak for et godt indlæg om nyserod, så blev jeg lidt klogere.
    Vh Lisbeth

    SvarSlet
  2. Dejligt indlæg, som også gjorde mig klogere. Vi købte en plante for 2 år siden, den blomstrer nu. Sidste år fik jeg anskaffet mig et par stykker mere. Jeg har taget dit råd om tilførsel af grus og kompost til mig, da vi har lerjord. Planterne bliver dog altid plantet i en godt plantehul med ordentlig jord i.

    SvarSlet
  3. Nyserod- ja den er fin- har den selv i haven. Dejligt foto.
    God søndag
    JetteMajken

    SvarSlet
  4. #Lisbeth, #frk. Anemone, #Jette. Tak for jeres kommentarer :-). Dejligt at høre at I også har gode erfaringer med Nyserod. Fortsat held og lykke og god søndag til jer. Mange hilsner Marianne

    SvarSlet
  5. Hej Marianne,
    Tak for et både smukt og lærerigt indlæg fra din hånd. Jeg har ikke selv nyserod i haven, men det skal jeg da have! Også mange tak for en skøn artikel i Isabellas forleden :)
    Kh Mathias

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mathias. Tak for kommentar og dine søde ord :-) Jeg er glad, hvis du kan bruge noget af det jeg skriver. Fik du leget med beton sammen med børnene? Mange hilsner Marianne

      Slet
  6. Hej Marianne
    Hold da op nogle FLOTTE billeder du viser af nyseroden, og informativ beskrivelse. Jeg har desværre aldrig set den i virkeligheden, men så den første gang da Hanne i Haven viste den på sin blog, og siden har jeg tænkt hver gang nogle af jer andre viser den, at den kan man da vist ikke leve uden !
    Ser du holder foredrag ved Generalforsamlingen i Nordsjælland 25/2 - regner med at komme forbi og høre dit indlæg.
    Mange hilsner
    Anita

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anita. Tak for sød kommentar :-). Nyserod er den af de "julerose lignende stauder" jeg er mest glad for. Jeg har sandjord og den er mere tolerant overfor tørke. Samtidig er den ret fri for sygdomme (svampe). Modsat Stinkende julerose er den også længelevende. Mange gode egenskaber :-). Glæder mig til at hilse på dig, hvis du kommer til foredraget :-). Mange hilsner Marianne

      Slet