mandag den 19. marts 2012

Det er bare så smukt og lige til at spise


Savoykål, rødkål og rødbladet grønkål





























Lige siden jeg så dette på haveudstillingen i Göteborg i 2008 har jeg bare drømt om disse smukke planter med deres fantastiske struktur, former og farver. Jeg har bare ikke haft tid til at lege, men nu skal det være.
Frøene til den rødebladede grønkål er indkøbt hos Frøtorvet og er af sorten Brassica oleracea 'Scarlet'. Der faldt jeg også for den rødviolette rosenkål, Brassica oleracea g. Falstaff. Rødkålshovedet ser fantastisk dekorativt ud, men kålsommerfuglens larver er et stort problem i hovedkål, hvis man ikke vil sprøjte. Problemet med larver er betydeligt mindre i grønkål.


Den rødbladede grønkål blev sået i en bakke i drivhuset og her 3 dage efter er de allerede på vej op. 


Den rødbladede grønkål ser ikke kun en fremtid i møde i køkkenhaven hos mig - den skal ud og blande sig med stauder, buske og roser. 


For en god ordens skyld skal det nævnes at de rødbladede sorter er fuldt ud lige så spiselige som de grønne sorter.


Bjergmynte, rødkål, savoykål og rødbladet grønkål





Bl.a Bjergmynte, rødkål, rødbladet grønkål, palmekål og artiskok





















































2 kommentarer:

  1. Kære Marianne
    Jeg er så glad for at have fundet din blog. Du tager så smukke fotos og har nogle nytænkende og flot sammensatte bede. Jeg kiggede ind hos dig på Jacoon. Det er utroligt smukt. Helt sikkert inspiration til mange år fremover. :)
    Tak fordi du lagde mig ind i din bloggroll. Jeg håber at kunne kigge forbi når du har åben have.

    De bedste hilsener fra
    Eva

    SvarSlet
  2. Kære Marianne

    Var selv på samme haveudstilling i Gøteborg, og var fuldstændig vild med denne inspirerende køkkenhave.
    Held og lykke med den.

    Engblomsten

    SvarSlet