torsdag den 29. marts 2012

Hvidstribet græs - Calamagrostis acutiflora 'Overdam'

Calamagrostis acutiflora 'Overdam' - Havesandrør her sammen med hvide akelejer, salvie og lupiner.


Den hvidstribede græs Calamagrostis acutiflora 'Overdam', Havesandrør, er en græs jeg ikke vil undvære og specielt ikke i foråret hvor den står elegant og vifter i vinden sammen med forårsløg og tidlige stauder. Allersmukkest synes jeg den er sammen med hvide blomster.

Calamagrostis acutiflora 'Overdam' er en naturmutation der fundet på Overdams Planteskole, Hørsholm i 1981 og den er meget populær i Europa og Nordamerika. Der er også rigtigt meget positivt at sige om den. Den er sund og hårdfør og så skyder den meget tidligt på foråret med meget tydelig hvidstribede blade der tidligt på sæsonen danner en fontæne af blade. Senere på sæsonen får planten sin karakteristiske oprette vækst med en mængde oprette aks der når op i ca. 160 cm højde. Aksene er under blomstring følsomme for vind og voldsom regn som kan knække dem, men når først aksene modner er de meget vejr bestandige og de står det meste af vinteren som en opret silhouet. Planten kan stå mange år på samme sted og spreder sig kun langsomt. Efterhånden kan midterpartiet dog dø af alderdom. Den foretrækker sol- halvskygge og alm. god jord.

Den er også meget anvendelig i krukker og den er fuldt hårdfør også i krukker der står ude hele vinteren. Da væksten er meget moderat kan den stå i samme krukke i mange år og den kan fint stå samme med andre planter i en krukke uden at den overtager det hele.



15 kommentarer:

  1. Det er et smukt bed og en fin græs. Jeg bruger Mascanthus Morning Light på samme måde.

    SvarSlet
    Svar
    1. Miscanthus 'Morning Light' er absolut også en af mine favoritter - det er en meget smuk græs - eneste minus er at den kommer meget sent på sæsonen.

      Slet
  2. En rigtig fin græs og det ser da fantastisk ud blandt de hvide blomster. Jeg købte en rørhvene sidste forår, mon de minder om hinanden? Et rigtig godt tip med krukkerne, den vil jeg tage til mig :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Kært barn mange navne - hvis det er en sandrørhvene så er vi der henne af - der er en del sorter så jeg kan ikke vide hvilken du har købt. Men de er alle gode sunde og hårdføre græsser.

      Slet
  3. Det er et skønt hvidt bed, det er lige sådan jeg drømmer om, at bedene i min gårdhave måtte se ud:-)

    SvarSlet
  4. Smukt, jeg har haft en lignende græs, den bredte sig som ukrudt, men det har nok været en anden slags.

    SvarSlet
    Svar
    1. Uff, ja, den du har haft er en slem en og den vil jeg ikke anbefale til min værste fjende. Den er ganske pæn, men ustyrlig. Den du har haft hedder en Hvidstribet båndgræs, Phalaris arundinacea var. picta og den er meget aggressiv. Den er der rigtig mange der har dårlige erfaringer med og det har bl.a gjort at folk er bange for græsser, fordi de tror alle græsser breder sig så aggressivt. Det gør de heldigvis ikke og de er spændende at arbejde med. :-)

      Slet
    2. Ja det var et fælt bekendskab, ovenikøbet fået af en veninde, fordi den var for stor til hendes have. Jeg var ganske uerfaren haveejer den gang, så det var lidt af et chok, da jeg opdagede, hvor meget den havde bredt sig. Heldigvis har jeg senere fået mod på græsser og har et par elefantgræsser og lige fået nogle flere hjem. Jeg har også japansk blodgræs, den er skøn.

      Slet
  5. Det ser godt ud og er smukt afstemt på billedet, du viser. Jeg har også enkelte græsser, men jeg kender slet ikke navnene på dem. Men det bryder så fint med lidt græs ind i mellem blomsterne.

    SvarSlet
  6. Der er rigtigt at Miscanthus Morning Light kommer senere til gængel holder den også længere ud på efteråret og vinteren. Jeg synes Calamagrostis har det med at knække lidt i efteråret.
    Der er kommet en omvendt calamagrostis "Overdam" på markedet der har hvide blade med grøn kant i stedet for grønne blade med hvid kant. Jeg kan ikke lige pt. huske navnet.

    SvarSlet
  7. Hvor ser det smukt ud det græs og sammen med en hel sværm af hvide lupiner.....I´m in LOOOOVE. Den må helt klart på ønskesedlen. TAK :0)

    Dorthe

    SvarSlet
  8. Hvor er det bare et skønt billede, Marianne. Fra din hvide allé, gætter jeg på :-)
    Jeg har også prøvet den fæle fætter som Lisbeth nævner. Det er aldrig et godt tegn, når folk har en masse græs at forære væk af :-D
    Jeg kunne godt finde på at prøve den du nævner, når den opfører sig så pænt, for den er virkedlig flot til de hvide blomster.

    SvarSlet
  9. Hei!
    Hvor jeg er glad for å komme over denne skjønne blog!! Så mange smukke bilder og mye spennende at lese om stauder! Jeg ser frem til at følge med deg videre!!

    Knus fra en hagevenn i Norge:o)
    Helene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Helene. Tak for dine smukke ord. Det er dejligt at have norske havevenner. Da jeg havde planteskolen kom der tit om sommeren folk fra Norge og fyldte bilen op med spændende stauder :-). Håber I får et godt haveår deroppe nordpå. Havehilsner fra Marianne

      Slet