tirsdag den 28. februar 2012

Knautia macedonica - Blåhatten der ikke er blå

Knautia macedonica hedder på dansk det noget misvisende navn Blåhat. Det er en plante som jeg ikke vil undvære i min have.  Jeg elsker de mørke vinrøde skabioselignende blomster som de producere masser af fra juni måned og helt frem til slutningen af september.  Blomsterne er også fine til afskæring og skønne i buketter.


Knautia macedonica 'Mars Midget' - Blåhat




















     
Planten stammer fra Makedonien og den er beslægtet med blåhatten Knautia arvensis som er vildtvoksende i Danmark. Det er en klumpplante med tynde forgrenede stængler og arten bliver ca. 80 cm høj. Der findes en sort som er lavere 'Mars Midget' og denne sort bliver omkring 40 cm høj. Den lave sort bruger jeg gerne som kant plante, mens selve arten får lov til at boltrer sig længe inde i bedet.


Der findes også en frøblanding der hedder 'Melton Pastels' og den giver planter der enten er vinrøde eller pink og lyserøde i forskellige nuancer. Disse planter bliver noget højere end arten, nemlig hele 120 cm høj. 


Knautia macedonica 'Melton Pastels' - Blåhat




























  
De tynde stængler og lidt viltre look gør at græsser er gode naboplanter til blåhat, men de kan også tænkes ind i mange andre sammenhænge.


Blåhat er nemme at dyrke. Foretrækker fuld sol og er meget tørketålende. De vokser fint i sandjord. Der er en hel del selvsåning hvis man ikke fjerner visne blomsterstande - som regel elsker de at spirer frem i grus og i flisefuger.


De er også elsket af bier og sommerfugle der flittigt besøger dem dagen lang. 


Knautia macedonica med besøg af Engrandøje


Du kan købe planter i mange planteskoler eller købe frø og så dem selv. Da planterne bliver produceret fra frø er der en vis variation i materialet og det betyder at nogle af planterne har røde blomster, mens andre har næsten sort-vinrøde blomster. 







8 kommentarer:

  1. Sikke en skøn og let staude - måske den skal på ønskelisten :-)

    SvarSlet
  2. Jeg også elsker makedonisk blåhatte! Det er perfekt staudeblomst og kan finde plads i næsten alle staudebedder.

    SvarSlet
  3. Ja den er super skøn, jeg har den i mit vinrøde staudebed:) Anne gine

    SvarSlet
  4. Jeg har lige opdaget din blog og meldte mig som fast læser med det samme, for sikke da nogle dejlige ting du bringer.

    SvarSlet
  5. Det er en helt igennem skøn plante. Jeg har den hvide som blomstrede helt til frosten kom i slutningen af januar.

    SvarSlet
  6. Tak for kommentarer til alle.

    @Lisbeth: Jeg tror at den hvide du skriver om er en Skabiose, Scabiosa ochroleuca. Den ligner rigtig meget med samme type blomster og vækstmåde og så har den hvid-creme/lysegule blomster og den blomstrer som du skriver lige indtil frost. Jeg tager nok også den op i et indlæg en dag :-)

    SvarSlet
  7. Har du prøvet at beskære den i forsommeren? Min Knautia macedonica er efterhånden en stor, tæt plante, som bliver høj og tung og lægger sig ind over enhver naboplante. Det er ikke nemt at få øje på dens lette ynde længere, men jeg elsker også de små vinrøde blomsterknapper og vil derfor gerne beholde den. Derfor tænkte jeg, at jeg måske kunne begrænse i hvert fald højden ved en tidlig beskæring, hvad mener du?

    SvarSlet
  8. Hej 'Anonym'. Beklager at jeg først har set dit spørgsmål nu. Jeg tror ikke det hjælper at klippe den i forsommeren. Problemet ligger nok i at din jord er for næringsrig, så den vokser for meget og derfor vælter den. Så gød ikke. På en tør næringsfattig jord vælter den ikke. I dit tilfælde synes jeg at du skulle overveje sorten 'Mars Midget' i stedet for som på din jord sandsynligvis vil blive højere end de 40 cm.

    mvh Marianne

    SvarSlet